Norme de siguranță în zbor Anexa 1
CAPITOLUL I. Punerea în pericol a persoanelor sau proprietății
ART 1. Operatorul aeromodelului nu trebuie să fie neglijent sau nesăbuit și nu trebuie să permită ca un model să pună în pericol persoane sau proprietăți.
ART 2. Operatorul aeromodelului nu trebuie să permită ca un obiect sau animal (atașat sau nu unei parașute) să fie lansat dintr-un model, astfel încât să pună în pericol siguranța persoanelor sau a proprietăților.
ART 3. Pilotul trebuie să mențină în permanență contactul vizual direct cu modelul, fiind capabil să îi urmărească traiectoria în raport cu alte modele, persoane, vehicule sau clădiri și să poată astfel să evite coliziunile.
Capitolul II. Zborul cu aeromodele radiocomandate
ART 4. Chestiuni generale
Modelele trebuie verificate înainte de decolare și în urma oricăror aterizări dure, iar orice model care dispune de un receptor capabil de a funcționa în modul de autoprotejare (failsafe) trebuie să îl aibă programat de așa natură încât la pierderea semnalului să se reducă turația motorului.
La orice aeromodel nu trebuie utilizate elice metalice;
Toate modelele radiocomandate sunt supuse vibrațiilor în timpul zborului, aterizărilor dificile, deteriorărilor din cauza transportului etc. Din acest motiv trebuie să acordați o atenție deosebită următoarelor aspecte:
- receptorii/bateriile să fie protejate
- bateriile/acumulatorii să fie încărcați
- servomecanismele să fie fixate în mod corespunzător;
- toate elementele care țin de motor sa fie suficient de robuste pentru rolul lor și prinse corespunzător;
Este recomandat să utilizați în echipamentul de radiocomandă baterii reîncărcabile sudate sau lipite. Bateriile electrice alcaline sau cu obișnuite nu pot fi utilizate pentru transmițători.
Echipamentul radiocomandat nou sau reparat trebuie verificat la sol, preferabil instalat pe model. Distanța de funcționare trebuie să fie în concordanță cu instrucțiunile fabricantului, iar distanța minimă trebuie verificată. Verificați dacă toate comenzile avionului funcționează în continuare corect, fără tremurări, instabilitate sau defecte de sincronizare);
Verificați echipamentul în mod periodic, în special dacă nu a fost folosit timp de mai multe luni;
În momentul pornirii motorului, asigurați-vă că modelul este imobilizat și nu se poate deplasa involuntar;
În momentul pregătirii pentru zbor, asigurați-vă că toate comutatoarele și trimerele radiocomenzii sunt în poziția corectă și că toate suprafețele mobile ale avionului se mișcă în direcția corectă;
Înainte de decolare, verificați din nou toate comenzile cu motorul turat la maxim. Dacă există îndoieli asupra funcționării corespunzătoare, anulați zborul;
Înainte de decolare verificați ca atât solul, cât și cerul sunt libere și nu decolați/aterizați niciodată înspre alți piloți, spectatori sau înspre zonele unde se află standurile cu modele;
Mențineți în permanență contact vizual cu modelul, nu zburați în spatele dumneavoastră și păstrați mereu o distanță sigură între model/dumneavoastră și ceilalți piloți și spectatori;
Fiți în permanență atent la poziția soarelui, astfel încât să evitați zborul în direcția lui. Zborul prin soare poate cauza orbire temporară și poate duce la pierderea controlului asupra modelului. Se recomandă utilizarea ochelarilor de soare sau protecții de soare peste ochelarii de vedere;
Nu efectuați zboruri la joasă înălțime peste case, grădini, parcări, trafic rutier și spectatori. Mai ales dacă nu aveți totdeauna control asupra celor care se apropie de dumneavoastră pe timpul decolării/aterizării
La orice semn de defectare sau la pierderea neașteptată de componente ale modelului, aterizați cât mai curând posibil și în siguranță oriunde s-ar afla;
Când vă decideți să aterizați, niciodată nu presupuneți că pista de aterizare este liberă. Verificați înainte și fiți pregătit să aterizați în altă parte (dacă este necesar), astfel încât siguranța spectatorilor să fie totdeauna asigurată.
Respectați legile în vigoare cu referire la zborul aeromodelelor
Aveți obligaţia să vă informați înainte de executarea zborului cu privire la eventualele restricţii specifice aviaţiei, aplicabile zonei în care urmează să fie executat zborul şi să luați toate măsurile de siguranţă necesare pentru a respecta aceste restricţii, precum şi pentru a preveni eventualele răniri ale persoanelor sau animalelor aflate în apropriere sau distrugeri ale bunurilor mobile sau imobile aflate în zonă.
Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării unui aeromodel, îi revine în totalitate operatorului aeromodelului
Aveți obligaţia de a aduce la aterizare imediat aeromodelul aflată sub controlul dumneavoastră în cazul în care observați în zonă o aeronavă cu pilot la bord
Aeromodelele, nu pot fi operate deasupra zonelor dens populate, astfel cum sunt definite aceste zone în Hotărârea Guvernului nr. 912/2010.
ART 5. Verificări înainte de zbor. Întotdeauna este bine ca înainte de orice zbor să aveți în vedere următoarele aspecte:
Soarele: Unde se află el în relație cu poziția dumneavoastră de zbor? Vă va afecta planul de zbor? Ce măsuri veți lua dacă zburați accidental prin dreptul lui? Este necesară purtarea ochelarilor de soare? Țineți minte că soarele poate constitui o problemă în special în lunile de iarnă.
Vântul: Luați în considerare viteza și direcția din care bate acesta. Cum vă va afecta zborul? O să fiți nevoit să vă modificați planul pentru decolare, dar în special cel pentru aterizare? Din cunoștințele dumneavoastră asupra zonei în care vă aflați, este posibil ca viteza și direcția din care bate vântul să creeze anumite zone de turbulență? Dacă da, cât de periculoase sunt?
Variabilele: Ce măsuri veți lua în cazul în care veți auzi sau vedea un avion sau un elicopter de dimensiuni mari care la joasă înălțime în apropierea zonei în care zburați? Ce se întâmplă dacă pista de aterizare nu mai este liberă chiar în momentul în care vă apropiați de sol? Ce măsuri veți lua dacă pe cărarea din apropierea pistei apar în mod subit oameni sau animale (ex: cai)?
Situațiile de urgență: Există posibilitatea ca în orice moment să vi se oprească motorul, așadar luați în considerare unde ați putea ateriza și care ar fi zonele pe care ar fi preferabil să le evitați.
Stațiile: Funcționează panoul cu frecvențe? Unde este el plasat? Înțelegeți sistemul?
Regulile de zbor care se aplică în zona unde vă aflați: Există anumite reguli de care trebuie în mod neapărat să țineți cont? Și cel mai important: știți unde se află zonele în care nu aveți voie să zburați?
Verificarea aeromodelului:
- Fuselajul să nu fi suferit avarii pe timpul transportului;
- Servomecanismele și toate celelalte componente să funcționeze corect;
- Trenul de aterizare să fie fixat și aliniat;
- Elicea să fie în stare bună și fixată bine.
Frecvența utilizată este disponibilă și dacă nu, obținerea permisiunii de a transmite;
Stația să fie pornită, modelul care urmează să zboare să fie corect selectat, receptorul să fie pornit. Verificați ca toate mecanismele să funcționeze corespunzător. Verificați ca toate componentele mobile ale modelului să fie în regulă și să se miște corespunzător.
Verificați dacă există o problemă cu transmiterea (servomecanisme care se mișcă greu, distorsiuni etc. ) Dacă aveți îndoieli, nu zburați.
Pentru modelele cu motor termic este recomandat ca după ce ați pornit motorul și l-ați lăsat să se încălzească, să verificați puterea acestuia pornind de la ralanti la putere maximă. Țineți avionul pentru 10-15 secunde cu motorul la maxim în timp ce acesta este poziționat cu botul în sus. În cazul în care se oprește sau nu funcționează corespunzător, este bine să îl reglați din nou. Repetați procesul până când acesta funcționează la parametri optimi.
În ceea ce privește motoarele electrice, trebuie avut în vedere faptul că odată ce ați conectat toate sistemele electrice, modelul poate constitui un pericol (motorul putând porni oricând). Este important să vă așteptați la o asemenea situație de fiecare dată când conectați bateria sau acumulatorul. Mai mult, deoarece această operațiune presupune utilizarea ambelor mâini, este bine să anticipați modul în care avionul va fi imobilizat în timpul respectiv. Indiferent dacă modelul este ținut de cineva sau pur și simplu imobilizat printr-un alt procedeu, întotdeauna trebuie să vă poziționați în așa fel încât să nu fiți pe direcția elicei. Motoarele electrice au capacitatea și momentul forței diferite de cele ale unui motor termic. Este necesar să aveți grijă atunci când umblați la sistemul de control sau la elice.
Înainte de decolare, cu motorul la maxim și avionul imobilizat, verificați din nou ca toate mecanismele să funcționeze corespunzător. Dacă observați orice distorsiune sau element care ar putea obstrucționa buna funcționare,
NU ZBURAȚI!
Nu zburați niciodată cu un avion sau cu o elice care a suferit deteriorări! Elicile de aeromodel nu pot fi reparate, ele trebuiesc înlocuite.
Nu zburați niciodată cu o radiocomandă sau receptor defecte, sau aproape descarcate
ART 6. Verificări după încheierea zborului:
- Receptorul se oprește primul și stația să fie oprit pe urma;
- Oprirea oricărei transmisiuni pe frecvența utilizată;
- Verificați elicea, trenul de aterizare, aripile etc. pentru ca acestea să nu fi suferit deteriorări în timpul zborului sau aterizării;
Capitolul III. Zborul cu Elicoptere radiocomandate
ART 7. Toate elementele de menținere a siguranței enumerate anterior sunt valabile și pentru elicoptere. În plus:
Aveți grijă ca terenul de zbor să fie potrivit pentru tipul de manevre pe care doriți să le executați cu elicopterul dumneavoastră.
Zburați doar după ce v-ați asigurat că sunteți la o distanță sigură de spectatori.
Palele elicopterului trebuie să fie echilibrate și reglate înainte de zbor.
ART 8. Pentru elicopterele cu motor termic:
Atunci când porniți elicopterul la stand, țineți de butonul de la rotor cu fermitate. În momentul în care motorul este pornit, duceți-l la o distanță sigură față de alte persoane.
Nu dați drumul la rotor, decât după ce v-ați asigurat că puteți face acest lucru în siguranță.
Să nu țineți niciodată modelul deasupra capului sau să porniți motorul fără ca palele să fie fixate.
ART 9. Pentru elicopterele electrice:
Elicopterele cu motor electric nu trebuie să aibă acumulatorul/bateria conectată decât în momentul în care s-a ajuns într-o zonă sigură.
Din momentul conectării trebuie avut grijă, iar procedura trebuie să fie făcută cu maximum de siguranță.
ART 10. Un elicopter nu trebuie zburat sau pornit:
În apropierea zonelor de stand sau a spectatorilor
Pe direcția zonelor de stand sau a spectatorilor
Cu pale de metal. Bordul de fugă pentru elicea portantă și anti cuplu nu trebuie să fie ascuțit
Cu pale deteriorate sau dezechilibrate. Este necesar pentru palele din lemn să fie ranforsate la bază cu lemn de esență tare, fibră de sticlă sau orice material potrivit pentru întărire.
Echipamentul radio să fie protejat împotriva șocurilor și vibrațiilor
ART 11. Verificări înainte de fiecare sesiune de zbor:
Verificați și schimbați dacă este necesar toate link-urile și componentele deteriorate
Verificați ca toate palele să fie în condiție bună, fără deteriorări majore
Verificați ca toate piulițele și șuruburile să fie fixate corespunzător și să nu lipsească niciunul.
Verificați să nu existe mișcare la sistemul de comandă, cu excepția celui din apropierea roților zimțate, însă nici aici nu trebuie să fie prea mare
Verificați ca servomecanismele să fie libere și ferite de contaminare
La elicopterele cu motor termic, verificați ca rezervorul și sistemul de țevi sunt securizate
Verificați ca antena receptorului să fie în stare bună de funcționare, fără deteriorări sau tăieturi.
ART 12. Verificări înainte de fiecare zbor:
Dacă elicopterul suferă deteriorări sau aterizează forțat, realizați din nou toate verificările înainte de zbor
Verificați toate sistemele de control, în special posibila încetinire a servomecanismelor sau legarea elementelor
Verificați ca antena receptorului să nu se încurce cu orice parte mobilă sau rotativă
Verificați de două ori ca toate butoanele transmițătorului să fie în poziția corectă înainte de fiecare zbor
Verificați din nou sistemele de control, astfel încât să nu depășească nivelul optim de turații. În același timp verificați palele rotorului principal pentru o rotație bună (discul rotorului trebuie să fie fixat corespunzător și să nu fie atins de nimic). Orice vibrație suplimentară trebuie remediată înainte de zbor.
Capitolul IV. Zborul cu AEROmodele dotate cu turbină
ART 13. Toate elementele de menținere a siguranței enumerate anterior sunt valabile și pentru aeromodelele dotate cu turbină.
ART 14. Operarea motoarelor cu turbină necesită grijă suplimentară, iar instrucțiunile fabricantului trebuie urmate îndeaproape. Toți piloții și toate persoanele care ajută trebuie informați în prealabil despre modul de funcționare al motorului.
ART 15. În cazul utilizării unui motor cu turbină:
Niciodată nu turați motorul la o putere mai mare decât este acceptată de fabricant. Urmăriți instrucțiunile acestuia atunci când este vorba de sistemul de țevi și ajustări, în special când trebuie reînnoite periodic diverse componente.
O grijă deosebită trebuie avută în perioada de început a utilizării motorului. Până când nu sunteți sigur că funcționează la parametri optimi, nu îl porniți în apropierea persoanelor.
Combustibilul pe bază de gaz presurizat, cum este propanul, necesită atenție sporită în utilizare, acesta putând pătrunde încet în diferite arii ale fuzelajului. Lichidul poate cauza degerături dacă intră în contact cu pielea.
Asigurați-vă că întregul combustibil utilizat este ținut în containere speciale. De asemenea, ele nu ar trebui să fie mai mari decât cantitatea pe care o vor păstra.
Toate modelele pe bază de turbină trebuie să aibă un sistem de autoprotejare (failsafe), a cărui misiune este aceea de a face ca motorul să meargă la ralanti în cazul unei interferențe radio sau a pierderii complete a semnalului. Sistemele de combustibil trebuie să poată fi oprite manual fie prin intermediul unei valve de combustibil, fie printr-un buton fixat la pompa de alimentare.
ART 16. Înainte de pornire:
Se așează aeromodelul cu botul în direcția opusă vântului
La pornirea turbinei se vor evacua toate persoanele aflate în spatele turbinei pentru a preveni accidentele de arsuri datorate unei eventuale flame
Fumul sau flăcările nu trebuie să ajungă la motor sau în zona de alimentare.
Un stingător, cu CO2 dar niciodată cu apă, trebuie să fie în permanență prezent la decolare sau pe toată perioada în care motorul este pornit.
În cazul în care în turbina a ajuns surplus de kerosen odata inițiată procedeul de pornire si apariția scânteii se va produce o flama puternică în spatele aeromodelului, se va stinge flacăra orientand stingătorul prin orificiul de sucțiune al turbinei si nu se va stinge flama care iese in spatele turbinei.
Zona de decolare trebuie menținută curată, astfel încât să nu existe pericolul ca turbina sau ventilatorul să absoarbă elemente străine.
În mod ideal, pista de decolare ar trebui să fie asfaltată, dar în caz contrar se recomandă ca iarbă să fie tăiată cât mai scurt, iar zona să fie curată.
Verificați integritatea furtunurilor de aer, a clipsurilor etc înainte de a da drumul la aer. Instrucțiunile de fabricație trebuie urmate îndeaproape, în special cele care au legătură cu siguranța.
Modelele cu turbină nu trebuie lăsate niciodată alimentate în zona standului. Odată ce au fost alimentate, ele trebuie duse direct în zona de decolare.
ART 17. Pornirea:
Turbinele pe gaz trebuie pornite pe direcția vântului. Cu toate acestea, asigurați-vă că jetul și coada acestuia nu sunt îndreptate spre oameni sau spre zonele de stand. Efectul suflului trebuie mereu ținut sub control.
Aveți grijă la „pornirile ude”, datorită combustibilului lichid.
Este recomandabil să existe o persoană care să ajute cu pornirea. Aceasta ar trebui să stea în apropiere și să fie instruită în prealabil despre funcționarea motorului. Acesta ar trebui de asemenea să se asigure că nimic nu vă distrage atenția.
Modelele trebuie imobilizate la decolare. Nu este suficientă restricționarea funcționării roților.
ART 18. Oprirea:
După fiecare zbor asigurați-vă că motorul este complet oprit, alimentarea este și ea oprită, dar mai ales că toate trapele sunt deschise, astfel încât motorul să se poată răci.
ART 19. Informații cu privire la siguranța generală:
Condiția necorespunzătoare a pistei poate afecta decolarea avionului (ex: iarba înaltă sau udă va crește distanța de decolare).
Panta de decolare poate să fie semnificativ mai mică decât la modelele care au elice, de aceea este important ca spațiul să fie liber imediat după decolare.
Dacă suprafețele de control nu sunt curățate corespunzător de fluidul rămas de la combustibil, rezultatul va fi o reducere a capacității de control, în special la viteze mici.
CAPITOLUL V. Zborul radiocomandat sileNțios (planoare și modele electrice)
ART 20. Toate elementele de menținere a siguranței enumerate anterior sunt valabile și pentru aeromodelele dotate cu turbină.
ART 26. Zborul cu planoare. Chestiuni generale:
Zborul cu planoare sau modele electrice este sigur și acceptabil din punct de vedere al mediului înconjurător, cu condiția să se respecte anumite norme de siguranță.
Este posibil ca trecătorii sau spectatorii, în special în zonele de pantă, să nu realizeze că se zboară cu planorul, tocmai pentru că planoarele nu au motor sau elice, ele nemanifestând la fel de mult zgomot ca un avion normal. Din acest motiv, este recomandat ca pilotul să fie și mai atent în zonele în care se află și oameni.
Dacă învățați să zburați, este bine să apelați la membrii asociației. Același lucru este valabil și dacă sunteți pe cale de a cumpăra pentru prima dată un model. Ei vă vor sfătui ce tip de avion este cel mai potrivit pentru dumneavoastră. Mai mult, aceștia vă pot sfătui cu privire la cum să terminați de construit modelul, cum să instalați sistemul electric și cel mai important, cum să reglați modelul, astfel încât să fie gata de zbor.
ART 21. Lansarea planorului:
Atunci când utilizați un mosor, o coardă elastică etc. Asigurați-vă în permanență că niciun alt aeromodel nu este pus în pericol printr-o verificare la verticală și în spate, înainte de a lansa planorul. Aeromodelele care aterizează au prioritate față de cele care decolează.
Tractarea aeriană a planorului necesită atenție în manevrarea atât a remorcherului, cât și a planorului.
Asigurați-vă că spectatorii stau întotdeauna în spatele punctului de lansare pentru a evita o coliziune dacă planorul se înclină într-o parte.
Atunci când montați coarda, firele etc. asigurați-vă că atunci când se desprinde nu va ateriza pe linii de înaltă tensiune, pe drumuri adiacente sau pe cărări unde trec autovehicule sau trecători care ar putea rămâne încurcați.
Înainte de orice lansare verificați funcționarea sistemului radio, precum și a tuturor componentelor mobile. Este posibil ca o aterizare anterioară forțată să fi provocat deteriorări care nu sunt percepute la o primă evaluare. Procedura de verificare protejează atât personale care se află în apropierea dumneavoastră, cât și autovehicule sau alte proprietăți.
DACĂ AVEȚI DUBII ASUPRA BUNEI FUNCȚIONĂRI A MODELULUI, NU ZBURAȚI!
ART 22. Zborul planorului:
Atunci când învățați să zburați, încercați să mențineți modelul în direcția opusă vântului și să aveți suficientă altitudine pentru a reveni în siguranță la sol.
Încercați să evitați zborul pe direcția sau în soare. Acest lucru poate duce la orbire temporară și la pierderea controlului asupra modelului. O pereche de ochelari de soare poate minimiza problemele și vă poate proteja ochii.
Nu lăsați modelul prea mult pe direcția vântului. Cu cât modelul scade în dimensiuni cu atât devine mai greu de zburat, iar orientarea devine o problemă. Este important să cunoașteți limitele dumneavoastră vizuale, precum și să încercați în permanență să zburați în raza dumneavoastră vizuală.
ART 23. Aterizarea planorului:
Selectați zona de aterizare înainte de decolarea propriu-zisă. Aceasta ar trebui să fie lipsită de obstacole și pe direcția vântului, astfel încât modelul să piardă din viteză.
Pe cât posibil, evitați suprapunerile de frecvențe sau frecvențele foarte apropiate cu ale celorlalți piloți, deoarece pot apărea interferențe.
Feriți-vă de copaci, clădiri sau alte structuri care ar putea cauza turbulențe și prin urmare fac avionul mai greu de controlat.
Fiți în permanență atenți la spectatori, în special la copii. Aceștia este posibil să nu fie atenți în momentul în care modelul aterizează.
ART 24. Zborul electric. Pentru zborul cu modele electrice se reiau măsurile de siguranță descrise mai sus, alături de următoarele măsuri suplimentare:
Atunci când încărcați baterii Ni-Cad sau Ni-MH, utilizați fie un încărcător cu timer, fie cu un sistem de oprire la depășirea temperaturii sau a tensiunii. Încărcarea acumulatorilor la intensități mai mari decât cele recomandate de producător poate fi periculoasă.
Acumulatorii litiu-polimer (LiPo) pot fi extrem de sensibili la supraîncărcare sau supradescărcare. Este importantă folosirea unui încărcător special pentru acest tip de acumulatori. De asemenea, trebuie verificat ca aceștia să nu se descarce la o valoare a curentului ce nu se află în parametrii stabiliți de către fabricant, deoarece și acest lucru poate constitui un pericol.
Aveți grijă ca perturbațiile produse de motor să nu interfereze cu echipamentul radio din interiorul modelului. Verificările trebuie făcute cu și fără motorul pornit de fiecare dată când se aduc modificări la instalații. Dacă aveți dubii asupra bunei funcționări, nu zburați.
Curentul care circulă prin sistemul acumulator-variator-motor al modelelor electrice poate avea valori foarte mari. Asigurați-vă că toate cablurile și toți conectorii funcționează bine, sunt corect dimensionați și că nu sunt în pericol de a se supraîncălzi.
Aveți deosebită grijă atunci când manevrați un model care are acumulatorii sau bateriile conectate. Intensitatea și momentul forței la motoarele electrice sunt foarte mari, iar contactul dintre o elice care se rotește și orice obstacol, nu va opri motorul, ci dimpotrivă va face ca elicea să se învârte mai tare.
Acumulatorii litiu polimer pot exploda atunci când sunt suprasolicitați, motiv pentru care trebuie să existe în permanență un extinctor cu pulbere sau spumă la îndemână.
CAPITOLUL VI. Zborul multirotoarelor
ART 25. Toate elementele de menținere a siguranței enumerate anterior sunt valabile și pentru aeromodelele dotate cu mai multe motoare.
ART 26. In plus față de acestea și datorită faptului că majoritatea multirotoarelor sunt echipate cu pilot automat, este necesară o procedură mai complexa de verificare pre-zbor:
Verificarea elicilor este foarte importantă. Nu ridicați multicopterul de la sol dacă elicile sunt ciobite, fisurate sau neechilibrate.
Este recomandat ca înaintea fiecărui zbor să faceți o verificare completă a ansamblului elice, motor, regulator. Verificarea trebuie realizată individual (majoritatea controller-elor permit această procedură) și cumulat (cu multicopterul la sol, la distanța de protecție, verificați dacă acesta răspunde la comenzi și se inclină în direcția dorită).
Verificați întotdeauna dacă transmiterul comunică corespunzător cu receptorul multicopterului, pentru toate comenzile (comenzi de control, comenzi auxiliare camera, comenzi auxiliare tren)
Pentru multicopterele ce realizează misiuni automate, verificați cu atenție, ÎNAINTE de zbor, toți parametri necesari efectuării în bune condiții a misiunilor. Chiar dacă nu există o misiune prestabilită este recomandat să vă considerați un perimetru de zbor pe care să nu îl depășiți.
Pentru multicoptere cu decolare și/sau aterizare automată, nu porniți aeromodelul, NICIODATĂ, în apropierea persoanelor, animalelor și la mai puțin de 50m de clădiri.
Este recomandat să vă construiți o listă de control, eventual jurnal de zbor, în care să notați procedura completă de control pre-zbor, evenimente în timpul zborului și starea multicopterului la sosire, cu recomandări pentru viitoarea misiune de zbor.
Nu zburați deasupra mulțimilor, grupurilor de animale sau în zone în care riscul de cădere poate antrena răniri ale persoanelor sau animalelor. Nu uitați ca față de un aeromodel cu aripă fixă, multicopterul, in cazul unei defecțiuni nu poate plana.
CAPITOLUL VII. NORME DE UTILIZARE ȘI EXPLOATARE A ACUMULATORILOR LITIU ION
ART 27. Informații de uz general
Acumulatorii Litiu-Polymer (LiPo) necesită o atenție deosebită în utilizare (încărcare, descărcare, stocare).
Utilizarea inadecvată a acestor acumulatori poate cauza explozii, foc, fum și risc de intoxicare. În plus, acumulatorii își vor altera caracteristicile chimice (scădere considerabilă a performanțelor, în situații critice putând deveni chiar inutilizabili).
Capacitatea unui acumulator LiPo scade de fiecare dată când este încărcat/descărcat. Stocarea acestor acumulatori la temperaturi foarte ridicate sau foarte scăzute va accelera procesul. În aplicațiile normale de modelism, acești acumulatori vor fi supuși la descărcări cu curenți foarte mari, iar capacitatea lor va ajunge la 50-80% din capacitatea inițială după 50 de cicluri descărcare/încărcare, chiar atunci când sunt utilizați corect.
Pachetele de acumulatori sunt construite din celule atent selectate de către producător. Acestea sunt selectate astfel încât să aibă proprietăți chimice foarte asemănătoare, ceea ce înseamnă ca pachetul va lucra ca un întreg. Nu cuplați în serie sau în paralel acumulatorii, decât dacă sunteți 100% convinși că celulele sunt identice și au aceeași tensiune. Prin cluparea în paralel a 2 sau mai multe celule care au tensiuni diferite, prin celule vor circula curenți foarte mari, existând posibilitatea distrugerii sau exploziei acestora.
Evitati scurt-circuitul.
Nu scurt-circuitati acumulatorii niciodata. Atingerea terminalilor va produce un transfer foarte mare de curent ce va incalzi foarte tare pachetul. Cablurile s-ar putea suda superficial de la temperatura. In consecinta, acumulatorul poate pierde electrolit, elimina gaz, lua foc, sau exploda. Pentru a evita scurt circuitul, folositi cabluri si conectori adecvati, si tineti pachetul/celulele departe de suprafete care conduc curentul electric.
Evitați impactul mecanic! Acumulatorii LiPo sunt alcătuiți din pelicule fine plasate una peste alta. Orice impact mecanic cauzează atingerea acestora, care este echivalent cu scurt-circuitul. În plus, acumulatorii LiPo sunt înveliți în folii subțiri, de duritate redusă.
Nu supuneți acumulatorul la șocuri mecanice cum ar fi: scăpare, lovire, îndoire, taiere, răsucire, deformare sau găurire. În plus, pentru a proteja învelișul exterior, evitați contactul cu obiecte ascuțite cum ar fi: unghii, agrafe, cutter, cuțit de modelism, bisturiu, terminale motor etc.
Plasați acumulatorul cu grija în model, într-o poziție sigura, departe de alte componente sau parți ale modelului care îl pot avaria.
Nu alterați integritatea pachetului. Terminalii acumulatorilor LiPo sunt mai fragili decât cei ai altor acumulatori. Daca sunt forțate, bornele se pot chiar rupe. Datorită transferului de căldura, nu se poate suda direct pe terminali.
Desfacerea pachetului, înlocuirea celulelor, refacerea legăturilor trebuie efectuata doar de către personal autorizat. Pentru aceste modificări contactați producătorul sau magazinul de unde ați achiziționat acumulatorul.
Nu aruncați pachetele/celule LiPo în foc. Nu plasați acumulatorii LiPo în cuptor, sau în cuptorul cu microunde.
Acumulatorii LiPo nu trebuie să intre în contact cu lichide cum ar fi apa, apa sărata, băuturi răcoritoare, chiar și pentru perioade scurte de timp. Evitați orice contact cu lichide.
Pachetele sau celulele individuale nu sunt jucării și nu trebuie să ajungă în mâinile copiilor. Țineți acumulatorii LiPo în zone inaccesibile copiilor.
Acumulatorii LiPo conțin/pot emana electroliți, vapori toxici și alte substanțe chimice dăunătoare sănătății. Lucrați cu atenție cu acești acumulatori și evitați, sub orice formă, contactul cu pielea, ochii sau alte parți ale corpului. În caz de contact, clătiți abundent cu apă și contactați medicul imediat.
ART 28. Încărcarea acumulatorilor LiPo
Pentru încărcarea acumulatorilor LiPo utilizați doar încărcători acreditați și cabluri de încărcare adecvate. Încărcători sau cabluri de încărcare improvizate sau confecționate artizanal pot cauza daune grave.
La încărcare, plasați acumulatorul pe o suprafață neinflamabilă, rezistentă la temperaturi înalte si care nu conduce curentul electric. Este de preferat să utilizați cutii de protecție special concepute pentru încărcarea acumulatorilor.
Păstrați orice materiale inflamabile sau volatile la distanță de încărcător și acumulatorul de încărcat. Nu lăsați niciodată acumulatorii la încărcat nesupravegheați!
Procedați cu atenție când setați parametrii (numărul de celule, celulele de încărcare, voltajul încărcat, voltajul descărcat etc.) pe încărcătorul în cauză. Citiți instrucțiunile livrate împreună cu încărcătorul care îl veți folosi pentru a preveni orice erori în operare. Dacă încărcați acumulatorul cu parametri greșiți, acesta va deveni inutilizabil, existând riscul de explozie.
Folosiți un încărcător cu egalizor, sau egalizor extern, pentru o încărcare/descărcare sigură. Acesta monitorizează tensiunea fiecărei celule în parte și, la finalul încărcării/descărcării, le va aduce, pe cat posibil, la același nivel.
Ca o regulă generală pentru acumulatorii LiPo, diferența dintre voltajul celulelor individuale nu trebuie să fie mai mare de 0.05V. Dacă este, atunci încărcați și descărcați fiecare celulă în parte, până când acestea respectă condiția enunțată anterior.
Fiecare acumulator are specificat, de la producător, un curent maxim de încărcare. Acumulatorul se încarcă cu acest curent (constant) până când pachetul atinge 4.2 V pe celula, după care se continua cu voltaj constant, pana când curentul de încărcare scade sub 0.1 – 0.2 A. Evitați ca acumulatorul să ajungă la un voltaj mai mare de 4.25V pe celulă. Capacitatea maxima încărcată nu trebuie să depășească 1.05x din capacitatea acumulatorului. (exp. Pentru un acumulator de 700 mAh nu încărcați mai mult de 735 mAh).
La sfârșitul încărcării, măsurați fiecare celulă din pachet. Verificați că acestea să nu aibă mai mult de 4.2V, iar diferența dintre celule nu trebuie sa fie mai mare de 0.05V. Diferențe între celule pot apărea după o perioadă mai lungă de utilizare. Pentru a evita amplificarea efectului și deteriorarea pachetului, descărcați și încărcați celulele individual, astfel încât voltajul lor să fie apropiat sau identic.
Nu inversați niciodată polaritatea la încărcare. În acest caz, vor avea loc reacții chimice anormale cauzând distrugerea celulelor, foc și fum. Pachetul va deveni inutilizabil.
Temperaturile adecvate pentru încărcarea și stocarea acumulatorilor LiPo sunt de 0 – 50 ⁰C.
Nu încercați să încărcați acumulatori deteriorați mecanic sau chimic.
ART 29. Stocare
Când nu veți utiliza acumulatorii LiPo pentru o perioada îndelungata de timp (ex. în sezonul rece) este cel mai bine ca aceștia sa fie încărcați la o capacitate de 10-20%. Dacă voltajul pe celulă scade sub 3V, încărcați din nou la 10-20% din capacitatea lor. Stocarea acumulatorilor LiPo complet descărcați îi poate face inutilizabili după o perioada de timp.
Dacă nu utilizați acumulatorii în următoarele 7 zile, este recomandat să îi stocați în modul storage (3.8-3.85V / celulă). Astfel, preveniți riscul de deteriorare a acestora, de umflare și de explozie.
Nu țineți niciodată un acumulator încărcat 100% sau descărcat mai mult de 7 zile. În caz contrar, există posibilitatea deteriorării si chiar exploziei acestuia.
ART 30. Descărcare
Toți acumulatorii au un curent maxim de descărcare. Consultați specificațiile producătorului și nu depășiți acest curent (pe model, sau cuplat la descărcător).
Nu descărcați acumulatorii sub 2.7 V pe celulă. Sub acest nivel acumulatorii LiPo intră în fenomenul de ‘deep-discharge’ care îi deteriorează iremediabil. Pentru a preveni acest fenomen, utilizați diversele accesorii disponibile care se instalează pe model și atenționează (sonor sau/și vizual) utilizatorul când acumulatorul este descărcat, în timp util. Dacă observați scăderi de performanta în timpul zborului, poate însemna că acumulatorul este descărcat. Aterizați modelul în cel mai scurt timp posibil și măsurați tensiunea celulelor.
Evitați scurt-circuitul. Acumulatorii se vor încălzi, pot lua foc sau exploda, cablurile atinse se pot suda de la temperatură. Pachetul va deveni inutilizabil.
În timpul descărcării (pe model, sau cuplat la descărcător), temperatura pachetului nu trebuie să depășească 70 ⁰C.