ARA - Asociația Română de Aeromodelism

European Aviation Safety Agency

Stimati Aeromodeliști,

Comisia Europeană a însărcinat AESA să elaboreze o serie de norme europene privind vehiculele aeriene fără
pilot. Definiția unui vehicul aerian fără pilot este destul de largă, deoarece include toate tipurile de aeronave
autonome pilotate de la distanță, de la dispozitivele de mici dimensiuni destinate consumului și care sunt utilizate
în scop recreativ până la aeronavele de mari dimensiuni utilizate pe distanțe foarte lungi în operațiuni de
securitate sau alte operațiuni critice. Prin urmare, industria vehiculelor aeriene fără pilot are un caracter variat,
inovator și internațional, prezentând un potențial de creștere enorm, precum și posibilitatea de a genera locuri
de muncă. În același timp, este necesar să se asigure o dezvoltare în condiții de siguranță,securitate și ecologice și să se respecte preocupările cetățenilor pentru siguranță, confidențialitate și protecția datelor.

Ținând seama de aceste două serii de priorități, AESA propune modificarea normelor actuale
din domeniul aviației pentru a se lua în considerare cele mai recente evoluții
înregistrate în materie de vehicule aeriene fără pilot [A‑NPA (Notice of Proposed
Amendment) – notificare privind propunerea de modificare a normelor].

Avem posibilitatea să participăm la acest proces și să contribuiți la conturarea viitoarelor
reglementări prin prezentarea unor observații pertinente.

Putem sa transmitem observațiile noastre până în data de  25 septembrie 2015.

ARA doreșet să facă o echipa care să lucreze la acest subiect cat mai serios posibil, în acelasi timp ARA va lua legatura cu FRMD și alte entități pentru a acoperii o arie cat mai laragă.

Am rugamintea cei care doresc să se alăture acestei echipe să ne contacteze la adresa info@aeromodelism.ro

Aici veți putea găsi un rezumat al ANPA 201510 și a fost tradus în toate limbile UE
Aici veți putea găsi documentul integral
Update: 25.09.2015

Aici veți putea găsi amendamentele propuse de ARA către AESA, amendamente care au fost votate de către membri asociației după cum urmează (15 voturi pentru reglementarea propusă, 0 voturi înpotriva reglementarii propuse, 0 abtineri).

Update: 13.09.2017

In urma parcurgerii reglementarii EASA aflat in consultare publica dorim sa punctam urmatoarele.

Conform doc NPA 2017-05 (A)_0.pdf punctul 2.3.1.5:

1.      aeromodelul este in scopul reglementarii si este considerat ca UA (Unmanned Aerial)

2.      este recunoscut faptul că activitățile de aeromodelism au un cadru de zbor sigur . Acest lucru nu se datorează tipului de aeromodel folosit, ci mai degrabă codului de conduită elaborat de cluburile sportive și a asociațiilor de profil. În majoritatea cazurilor, acestea au proceduri conexe care contribuie la creșterea gradului de conștientizare și, în unele cazuri, asigură și instruirea membrilor, creând astfel un cadru de siguranță.

3.      datorita punctului 2 mentionat mai sus reglementarea EASA conține, la articolul 14 din Regulamentul (UE) 201X / XXX, cerințe specifice privind activitățile de zbor de agrement desfășurate în cadrul cluburilor și asociațiilor de aeromodelism, permițând autorităților competente să emită o autorizație operațională în care să definească abateri de la normele propuse în reglementarea EASA. Această autorizație operațională este emisă pe baza procedurilor, a sistemului de management etc. al clubului sau al asociației de aeromodelism, fără a se demonstra în continuare conformitatea.

1.1  Article 14 “UAS operations conducted in the framework of model clubs and associations For UAS operations conducted in the framework of model clubs or associations, the following applies:

-          the competent authority may issue an operational authorisation to a model club or association without further demonstration of compliance, on the basis of the model club’s or association’s established procedures, organisational structure, and management system; and

-          operational authorisations granted under this Article shall include the conditions and limitations of, as well as the deviations from, the requirements of Annex I to this Regulation. “

4.      reglementarea EASA ofera inca doua posibilitati pentru activitati de aeromodelsim in cazul in care pilotul aeromodelului nu doreste sa fie membru al unui club sau asociatie de aeromodelism, dupa cum urmeaza:

1.1  operațiunile în zone specifice desemnate de statele membre, astfel cum sunt descrise la articolul 12 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 201X / XXX (“unde operațiunile UAS trebuie să respecte standardele de mediu specificate”), în care statele membre pot ameliora cerințele normelor propuse în reglementarea EASA.

1.2  operațiunile din subcategoria A3 din categoria deschisă. Operațiunile din subcategoria A3 pot fi efectuate cu un aeromodel construit în mod privat sau clasa UAS C3 sau clasa C4.

O descriere al categoriei A3 il puteti gasi la pagina 16 din documentul NPA 2017-05 (A)_0.pdf.

O descriere al Clasei C3 si C4 veti putea gasi la pagina 55 din NPA 2017-05 (A)_0.pdf. Atasat veti putea gasi o prezentare a claselor de UA cu o descriere la nivel inalt 213888_EASA_DRONE_POSTER___v5.pdf. Va recomnadam sa citit documentul NPA 2017-05 (A)_0.pdf in cazul in care doriti sa aflati ce greutati pot sa aiba clasele C0, C1, C2, C3, C4, cum se poate zbura in FPV.etc.

UA din Clasele C0, C1, C2, C3, C4 sunt UA realizate de producatori iar eticheta claselor este pusa de producator.
Operatorii UAS nu ar trebui să efectueze modificări la o clasă UAS C0, C1 sau C2, astfel încât să încalce respectarea cerințelor produsului. În cazul modificării, UAS este considerată a fi fără marcă de clasă CE și poate fi exploatată numai în subcategoria A3 sau în categoria specifică în conformitate cu anexa I capitolul B la Regulamentul (UE) 201X / XXX

Luand in considerare punctul 3 si 3.1 ARA nu o sa mai faca amendamente la reglementarea  EASA. Odata ce reglementarea va intra in vigoare ARA va contacta AACR ca sa obtinem o autorizatie de operare al aeromodelelor si sa se faca devieri de la reglementarea EASA Annex I (UAS operations in the open and specific category).

Pentru orice alte intrebari sau observatii ne puteti contacta pe email info@aeromodelism.ro.  
AICI poster EASA
AICI  document NPA 2017-05 (A)_0
AICI document NPA 2017-05 (B)
 

Membri

Acest câmp este obligatoriu.
Acest câmp este obligatoriu.

Certificări

Cifru Regel
Logo TUV Austria

Evenimente

Liberty Multirotor Racing 2017

Când: 26/08/2017
Unde: Liberty Technology Park din Cluj-Napoca, Strada Gării nr. 21

Liberty Multirotor Racing 2017

Scopul aceștui eveniment este prin esență promovarea aeromodelismului și a modelismului în general și face parte din campania inițiată de catre Asociația Română de Aeromodelism de  a organiza competiții cu caracter deschis venind ast

Competiție internaţională de acrobație F3M/International competition aerobatics F3M

Când: 16/09/2016
Unde: Aerodromul Aeroclubului Teritorial Brasov din Sânpetru

Competiție internaţională de acrobație F3M/International competition aerobatics F3M

Asociația Română de Aeromodelism organizează în parteneriat cu Aeroclubul României, prin Aeroclubul Teritorial Brașov “Competiția Internaţională de Acrobație F3M”.

Întâlnire Aeromodelistică HIGH FLY 2016

Când: 24/06/2016
Unde: Aerodromul A-51 din ALBA IULIA

Întâlnire Aeromodelistică HIGH FLY 2016

Asociația Română de Aeromodelism, în parteneriat cu Red Sky și Dream Team, vă invită la întâlnirea aeromodelistică HIGH FLY 2016 pentru toți pasionații de aeromodelism, indiferent de vârstă sau experiență, care va a

Citește mai multe


Sponsori și parteneri